torsdag 27. oktober 2011

En travel dag

Våknet i dag til sol og fint vær. Kjempebra siden i dag er DAGEN da Tequila skal gå SPOR lagt av en annen enn meg. Vår nabo som driver aktivt med ettersøk og har en norsk og svensk viltsporchampion dacks skal legge spor for meg.
Først en liten halvtimes tur i den fine formiddagsolen. Litt vind, men Tequila syntes det er morsomt og jage lauet på bakken. Skjoren er fryktelig ERTETE og hopper rundt henne for å terge. Flinke TEQUILA står helt i ro på kommandoen VENT :-) ivertfall i 15 sekunder før fristelsen blir for stor til å bykse etter fuglene. Men kobbelet er heldigvis på.
Hjem og trene litt VÆRE HJEMME ALENE. Vi skynder oss langsomt her, tre dager har hun nå lagt på eget rom. Det går kjempefint. Ikke en lyd. I tillegg prøver vi og løsne litt på tillknyttningen. Det er slutt på å få være med på badet, vaskerommet o.l. Hun er for AVHENGIG av mor, det må vi løsne på.
Setter henne i buret når vi kommer hjem og gir henne en kong med noe godt i. Har ikke tatt av meg jakken eller skoene, søppelsekkene er satt ved ytterdøren så jeg bare kan gå ut når hun er satt i buret. Vil prøve og skape andre ASSOSSIASJONER med det at jeg skal ut. Ok, håper dette vil gå bra og at hun er rolig.
Det går 30 sekunder etter jeg har lukket døren før hun begynner å ULE. Løper ned trappen og slenger søppelet i dunken og løper opp igjen....STILLE ...det er stille innefra. I det jeg skal til og ta i døren hører jeg svak uling og piping....så stille igjen. Venter! Svak uling igjen....stille! Uling! Venter...15 sekunder! ...30 sekunder!....1 minutt! Jeg går inn. Hun er kjempeglad over å se meg. Jeg åpner buret uten å se på henne og går inn på kjøkkenet. Hun hopper og spretter rundt meg, men uten noe respons fra meg roer hun seg fort ned. DA setter jeg meg ned og koser med henne. Det er litt FREMGANG synes jeg, vi må bare trene videre.
Så er tiden kommet for å gå sporet. Vi kjører et stykke i bil, naboen har lagt sporet i terreng med noe lyng og skog ca 250 meter med en vinkel. Sparsom med blod har hun og vert, bare 0,5 dl. Men ingen fare, Tequila tar sporet og følger det så fint, mister det to ganger, men tar seg fort inn igjen og finner tilbake, finner hjortefoten uten problemer. Er litt FORSIKTIG inni den tette skogen. Heller ikke i dag er hun noe interesert i hjortefoten....merkelig... hun som var så innteresert de første gangene!
Masse skryt ved sporslutt og 3 svenske kjøttboller som belønning. Hun er fornøyd. Naboen som har gått bak er fornøyd med henne og mener vi kan gjøre sporet  LENGER  neste gang og begynne og trene på AVHOPP. Vi må trene mer på og gå i tett skog, så det blir turer i granskogen nå fremmover.
Tequila er trett når hun kommer hjem og får HVILE et par timer før vi skal avgårde på RINGTRENING. Vi trener ute så vi må benytte det fine været, for når vinteren kommer blir det pause i treningen.
TANNVISNINGEN og HÅNDTERINGEN gikk bedre i dag. Takk og pris for at hun er et MATVRAK og for SVENSKE KJØTTBOLLER og KYLLING. Hun var så opptatt av godsakene at hun brydde seg lite om håndteringen. Hun gikk fint i båndet i dag også, uten og dra nevneverdig mye.
Er veldig fornøyded treningen i dag ja.
I tillegg fikk vi målt hundene også i dag. En av de andre hadde med MÅLESTAV. Tequila måler nå ved en alder av 5 1/5 mnd. 44 cm høy og har en rygglengde på 42,5 cm. Kan jo si at det er så godt som kvadratisk.
I morgen blir det hviledag....på hytten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar