torsdag 12. januar 2012

Denne vei....

Å lære hunden og gå der jeg ønsker, gå bort fra steder den ellers ville gått og å følge med meg når den er løs er veldig nyttig.
Har trent en del på adferden jeg kaller DENNE VEI. Når Tequila var en liten vimsete valp på 2-3 måneder var hun livredd for å miste meg når hun var løs i skogen. Dette utnyttet jeg ved å legge på kommandoen DENNE VEI hver gang hun oppdaget at mor gikk en annen vei og hun snudde og kom løpende etter meg. TEQUILA DENNE VEI ropte jeg og masse ros og godbit når hun kom inn. Dette er hun blitt superflink til nå og snur på flekken selv når hun lukter seg bortover veien når vi er på tur. For noen dager siden var vi på skogstur og jeg visste det var en barnehage som hadde en avdeling ute i skogen. Tequila var i langline for sikkerhets skyld. Jeg ville nødig at barna skulle bli skremt av henne. Hun ELSKER barn og løper gjerne mot dem. To av barna sto i skogholtet ned mot stien der vi gikk og Tequila gikk et stykke foran meg. I det hun så barna begynte hun og løpe mot dem.....jeg ropte kontant TEQUILA DENNE VEI!  Og hun snudde brått og kom løpende min vei :-))) Flinke, flinke jenten, som selvsagt fikk halve godteposen i belønning og masse ros og kos :-)
Dette var et gjennombrudd i denne øvelsen. Slike fristelser hadde hun ikke hatt tidligere. Må si meg veldig fornøyd med jenten min. Vi øver selvsagt med større forstyrrelser etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar