torsdag 12. januar 2012

Gå og legg seg...

Selv om Tequila har det privilegium og ligge i sofaen når jeg sitter der og under dynen på morgenen...(det er jo sååå koselig) så ønsker jeg at hun kan gå og lege seg på plassen sin når jeg ber henne om det. Så er det jo ikke alle som vil ha min hund i sofaen når vi er på besøk........
Det er ikke i så mange situasjoner jeg ber henne om og gå på plassen sin, men når vi sitter og spiser og når jeg lager mat DA SKAL hun gå dit.
Jeg begynte treningen som en lek noen uker etter hun kom til oss. Hver gang hun gikk til sengen sin fikk hun ros og godbit. Når hun gikk derfra la jeg på kommandoen FRI.
Når hun forsto hva dette gikk ut på tok hun fart og hoppet opp i korgen sin ( så flink eg er, jeg vil ha godbit! ) Da var det på tide og sette på GÅ OG LEGG SEG! Så hver gang hun gikk til korgen så sa jeg GÅ OG LEGG SEG!  Godbit og ros selvsagt!
Nå var det på tide og lære henne og BLI på plassen sin. Det ble en del sirkling rundt korgen hennes til og begynne med og godbiter ble kastet ned i korgen mens BLI kommando ble sagt. Jeg har trent en del forstyrrelser rundt plassen hennes og belønnet henne for å bli der til tross for hopp og sprett  fra min side. Etterhvert har jeg begynt og trene avstand også. Fra kjøkkenbenken til sengen hennes er det kort avstand og det var enkelt og ta noen steg og så slenge en godbit til henne med jevne mellomrom når jeg lager mat. SELVSAGT etterfulgt av masse ros. Ofte til og begynne med men etterhvert en gang i mellom. I dag er vi kommet så langt at hun går til plassen sin med en gang hun blir bedt om det. Noen ganger går hun dit automatisk når vi setter oss til middagsbordet eller når jeg lager mat. Hun får alltid en godbit når vi går fra bordet eller når jeg er ferdig med og rydde kjøkkenet.
Selvsagt hender det at et lite hode stikker frem fra hjørnet rundt kjøkkenet,- fristelsen er blitt for stor. Det er som oftest når det er noe ekstra godt til middag....he he
Her gjelder det og være konsekvent. ALDRI GI MAT VED BORDET!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar