søndag 17. juni 2012

Innteressen for telukten er borte.....

Tok frem treningsbrettet igjen i går og og skulle trene litt mer på potemarkering. Fortsatt TE i den ene boksen. Det begynte bra, hun snuste rundt og markerte på rett boks to ganger, hvoretter hun snudde og ruslet inn i stuen........
Til tross for lokking og superbelønning (kylling) som hun elsker over alt brydde hun seg overhode ikke om å trene mer.....HVA SKJER????? Tenke, tenke tenke!!
Til slutt kom jeg frem til at hun rett og slett var gått lei av telukten. Denne leken var rett og slett ikke noe morro lenger!
Med tanken om at pinscheren går fort lei når det er noe de mestrer i bakhodet, tenkte jeg at kanskje en ny lukt kunne øke motivasjonen.
Litt leverpostei på en bommullspad kanskje? Litt usikker på om mat var det rette så tenkte jeg at det var verd å prøve....
Og ganske riktig, Tequila ble full av iver igjen og potemarkerte gang på gang på riktig boks :-)
Da var det som jeg tenkte....jeg hadde trent for lenge på teen.
I neste økt tok jeg en tørket pølsegodbit i en boks. Forsterket noen ganger da hun markerte på den og deretter utvidet jeg til en markies godbit i en annen boks og to bokser med bommullspader dynket i ostepopp! Jeg ville fortsatt at hun skulle markere på pølsen;.) Etter litt feilmarkering så gikk det veldig bra. De fleste markeringene var på pølsen, men ikke alle. Fortsetter og trene på dette noen dager til, og kanskje flytter treningsbrettet utenfor huset og ser hvordan det går.
Har foresten bestilt boken" spårhunden og lukterna" den kommer i posten en av dagene. Gleder meg!


2 kommentarer:

  1. Hei Marianne.Det der høres kjempe fint ut.Jeg hae en langhåret dverg dachs som er blitt 7 år nå.Desverre er han blitt overfalt av en mye større hund å ryggen plager ham.Blir ikke så lange turene på oss når vi begge er "helseløs".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja spor er veldig gøy, og dette er noe som kan trenes på selv om helsen skranter litt. For hunden er det jo mentaltrening og det blir de også sliten av. Mange ganger mer sliten enn en tur.

      Slett