torsdag 12. januar 2012

Innkalling

En av de første øvelsene jeg begynte med når jeg fikk Tequila var INNKALLING. En forutsettning for å ha hunden løs er at man har en god innkalling på den.
Den første begynnelsen på innkallingen er og belønne hunden når den frivillig tar kontakt. Dette gjorde vi MASSE i starten. Enten i form av godbit eller lek. Mest godbiter har det blitt. Forskjellige KVALITETER er viktig, da vet aldri hunden hva den kan forvente.
I starten sa jeg ikke så mye, bare masse ros og godbit og lot henne så løpe og leke igjen. Etterhvert la jeg på kommandoen TEQUILA KOM i det hun var nesten kommet inn til meg. Masse ros og godbit.
Så la jeg på kommandoen når hun var litt lenger borte, men på vei inn til meg. Så sa jeg kommandoordet når hun snudde hodet i min rettning. MASSE ROS når hun kom inn.
Var veldig forsiktig med å kalle henne inn om jeg ikke var 100% sikker på at hun kom. Jeg er også nøye på og ikke bruke navnet hennes i tide og utide. Jeg vil hun skal forbinde navnet sitt med å komme inn til meg.
Etterhvert har jeg lagt inn flere og flere forstyrrelser. Begynte med og kalle på henne når hun snuste på en spennende lukteflekk i bakken. MYE lek og godbit når hun kom inn. Deretter når hun var sammen med andre hunder ute på tur, når det kommer mennesker osv. Er ennå ikke kommet helt i mål, men hun er jo ennå bare 8 mnd og ung. Jeg bruker langline der jeg er i tvil om hun vil komme når jeg roper. Langline er supert og bruke og jeg kan stoppe hunden og hindre henne i å feile. Minst mulig feiling er det beste.
Noen ganger må jeg virkelig bruke meg selv og gjøre det attraktivt for henne og komme inn. Det har vært en del gjemming i buskene, graving i bakken, hopp og sprett og spennende lyder fra min side, he he.
Det er supert og kunne ha hunden løs i fjellet.Det blir en egen frihet for oss begge. Likevel...har jeg blikket langt frem og vi fortsetter og trene med stadig støre forstyrrelser og i forskjellige miljøer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar