mandag 15. april 2013

Brukshundkurs

Denne helgen har vi vært på brukshundkurs med innstruktør Lasse Solberg fra Moribus Hundesenter. Lasse er en flink og motiverende innstruktør med mye erfaring med hund, han har en god porsjon humor og det var en helg med mye latter.
Vi var en gjeng på 6, alle trener vi på samme lag og kjenner hverandre godt. I tillegg hadde vi med Ove ( min mann)som observatør.
Kurset startet fredag med teori og fortsatte med praksis hele lørdag og søndag. Lørdag var det strålende vær med sol og fin temperatur. Vi er godt vant de siste månedene da været har vært flott og UTEN nedbør.
Lasse ville se hundene i LEK og jeg forberedte ham på a Tequila hadde moderat med lek. Vel, der fikk jeg iallefall høre at jeg tok feil. Hun har faktisk ikke så lite lek som jeg trodde, hun må bare lekes opp på en gjenstand som kan bli supermorro. Nå er det bare og teste ut forskjellige leker vi kan bruke.
Holder en knapp på hånd dukken fra IKEA med godbiter i. Iallefall er den absolutt den beste å bruke i sporslutt.
Jeg fikk også noen gode tips til innkallingstrening. Tequila har vert vanskelig til å få inn den siste måneden, spesielt når hun vet hun skal i bilen etter trening. Å avbryte alt det morsomme for å legge seg i bilen er IKKE noe gøy, så da velger hun å ignorere meg helt. Vel, bare og trene iherdig fremmover.
Det var utrolig gøy og se alle hundene på sending, hvor forskjellig de var og hvordan de jobbet. Dagen gikk utrolig fort og Lasse var fornøyd med både de tobeinte og de firbeinte etter første dagen.

Søndag våknet vi til REGN. ikke bare litt , men MYE regn. Typisk etter måneder med sol så skulle det regne denne dagen.
Tequila er iallefall ikke redd for å bli våt. Hun jobber iherdig og bryr seg ikke om regnet. Merker hun fryser litt når hun står i ro, men blir godt pakket inn når hun skal i bilen.
I dag trente vi spor. Lærte mye om sporgåing, alt fra lineføring til overvær og det og lese hunden på en god måte. Lasse var flink til å gi tilbakemeldinger både positive og det vi må jobbe mer med.
Til tross for det dårlige været var hele gjengen i godt humør hele dagen med høy motivasjon og lærelyst. Inni skogen var det rimelig tørt så der pauset vi innimellom øktene.
Nå gleder vi oss til neste kurshelg 4 mai. I mellomtiden er det bare og trene.
Tequila klar til sending

Hun er jo gal etter godbiter


Bildene er det min venninne Leni som har tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar